tisdag 14 april 2009

Stalltjejerna har varit i farten igen

Efter att ha sett bilderna på min dotter, ridandes på min häst fick mig att bli sugen på att gå ut och sadla honom. Han var inte speciellt svår att fånga in och han stod ovanligt stilla när jag tränsa och sadla honom. Jag var lite nervös på hur han skulle reagera över att jag satte mig på honom igen eftersom han så sällan blir riden nu för tiden och han är ju faktiskt 30 år nu. Efter några varv på ridbanan tog jag en chansning och red över stora vägen för att komma till skogen. Han var stel och jag blev lite nervös för vad jag gett mig in på. Men på tillbaka vägen efter den lilla rundan var han som förbytt. Det stela i benen hade nästan släppt och han travade nästan fram. Det var flera månader sedan jag satt på hans rygg och det var flera år sen vi var ute i skogen. För nästan 6 år sen hände något när vi var ute och red samma runda. Han börja skygga för mista lilla och allting kändes mest hysteriskt så jag slutade av rädsla för att något skulle gå illa om han hoppade för högt. Nu red vi samma väg igen och inte minsta tecken på problem. Men efter den rundan fick det räcka. Det var varmt ute och han är ju inte så van vid att bära folk så svetten smetade in sig i pälsen under sadlen. Han sprang glatt ut i hagen igen där han invänta den väl förtjänta middagen.

Nicole kom lagom till att han skulle ut och ville förstås upp och sitta men vi bestämde att vi tar det i morgon i stället. Vi hämtade in den lilla shettisen Kerri på 8 år i stället. Den ponnyn hon suttit på i nästan var tredje månad sen hon var 1½ år gammal. Vi hjälptes åt att ryckta och sadla. Jag visade henne var hon skulle hålla, sen bar det av ut på ridbanan. Hon satt med en nöjd blick och smackade på den sura lilla ponnyn som snällt lyssnade på hennes små ljud. när vi trodde hon inte ville rida mer passade jag på att hoppa upp och rida nåt varv. men det gillade inte nicole så hon red igen. Sen hängde vi in prylarna, hon la mat i krubborna och sopade upp all vinter päls på golvet innan vi lämnade de små djuren till sin middag. Kanske dags att investera en käpphäst?

Inga kommentarer: