torsdag 24 december 2009

Julafton del 2

Klockan 09:15, vaknade jag av ett: mamma, är du vaken? Efter att ha fnissat för mig själv en stund åt det komiska i det hela, lyfte jag ur min lilla ur sin lilla prinsessa och gav henne en julkram. Jag såg att hennes julstrumpa putade så jag påminde henne om den och hon hoppade rundor i rummet, viftande med de små julklapparna. Hon fick ett par färgglada jätte mjuka vantar och ett jätte fint halsband. Jag hörde hur mamma stod och stekte köttbullar ute i köket. Det luktade så gott, jag slöt ögonen igen och bara njöt av den varma doften. Vaknade till av att dörren gick igen. Naw, söte. Min dotter låter mig sova lite till. Jag gosade till det riktigt ordentligt och intalade mig själv: Bara 5 minuter till. Det hann inte bli några 5 minuter. Mamma kom och bankade på dörren: Glöm inte hästarna! Nej just det ja, jag hade lovat pappa det. Ja, va bara till att gå ut. Jag blev riktigt varm i hjärtat av att få min gamle ponnys mule upptryckt mot bröstet. Jag krama honom om halsen med dörren öppen, men han stod kvar, trots att maten låg bara några meter längre bort. Vi hade vårt moment. Efter att ha myst lite extra med alla 3 i hagen, tittade jag besviket på snön. På vissa ställen har det smällt helt och den är inte längre bländande vit och fluffig utan mer gråaktig och hård. Typiskt, jag som skulle köra släde i dag. Väl inne sattes julmusiken på Spotify igång på full volym, kaffet kokade, mackor rostades och ett frenetisk bläddrande i dagens tidning. Här sitter min mamma, min moster och min dotter och bara bara är....undra vad som händer här näst?

Inga kommentarer: