fredag 16 juli 2010

Nattuppdateringar

Jag tror jag föddes till att bo utomlands och jobba på nätterna. Jag älskar värme och sol, jag älskar det så mycket att jag somnar i det utan problem. Hur nice som helst att bara ligga på en skön plats mitt ute i solen och bara svettas till sömns. MEN, som mamma funkar det inte riktigt så och framför allt inte som ensamstående mamma. Denna hettan som varit har tagit kål på mig. Jag vet att går jag ut kommer jag bli slö och riskera att somna och i värsta fall bli av med min dotter som inte är lika lätt påverkad av solens hetta som jag. Det är för varmt i bilen för att åka rundor med henne och jag har ingen lust att sätta koppel på henne. Så den enda lösningen har varit...stanna inne och svettas. Fläkten har stått på max och vi har försökt roa oss bäst vi kan i den extremt varma lägenheten och självklart har både hon och jag fallit i sömn lite när som. Helt orkeslösa och genomsvettiga. Typ som i dag, hade jag somnat igen i soffan och vid 16 tiden kryper hon upp i min famn och slår sig till ro och har inte slått upp ögonen sen dess, inte ens när jag bar in henne till sitt rum. Vissa kvällar, typ som igår var vi dock vid stranden efter 16 tiden så hon kunde få ta sig ett svalkande dopp. Hon trivdes som fisken i vattnet och blev helt till sig när hon upptäckte sina egna gränser utan flytpuffar. Jag hade inga badkläder så jag var helt slut när vi kom upp på stranden. Jag var inte trött, men slö. Men vi var inte ensamma igår. Honer hade kommit dit för att umgås med oss, så jag kunde slå igen ögonen om jag ville. Det ville jag inte, blev pigg igen. Däremot somnade hon på en filt i skuggan och var tokarg när jag väckte henne och tog henne till bilen.
Visst det kanske låter galet tråkigt för henne att bara vara hemma om dagarna, kanske bara åka i väg på kvällarna och ha en mamma som bara somnar till och från. Men jag ser hellre att vi är här, eftersom vi oftast är ensamma. Jag kan sitta på balkongen, steka min kropp hårt i solen, i värsta fall somna in och jag vet att hon är trygg från solen där inne medan hon har fullt upp med att rita eller leka och försvinner inte ifrån mig. Jag har alltid varit en nattmänniska, men än mer under sommaren. Mår som bäst när det är svalt och mörkt. Så det blir väl till attattjobb när Nicole är stor nog. Så nu sitter jag här med 4:e koppen kaffe och bara fastnar i tv, facebook, musik och lite städning och mår hur bra som helst. Röran vi skapat innan är väck, det är fredag och jag har en känsla av att det här ska bli en bra dag...

Inga kommentarer: