lördag 23 juli 2011

Ondska - evigheternas ord?


Det var varken bättre förr eller nu. Ondska har funnits i alla tider och överallt där det finns människor. Skillnaden är dock att nu för tiden finns det en högre makt som bestämmer åt oss vilken ondska vi ska rikta våra ögon mot. Den makten kallas för media. Något som som förr var en bristvara vilket gjorde att den värsta ondskan du hörde talas om, var den som hände grannen bredvid.
Nu kan vi se, höra och läsa om all ondska som finns i vart enda litet hörn av denna jord. Detta är ju på både gott och ont. I Norge har den största ondskan drabbat dem, sen andra världskriget och det är våra grannar, inte konstigt att vi alla är i chock. Jag lider med landet och dess befolkning, både de jag har träffat och de jag aldrig har mött. Mina tankar går till dem. Men det som har hänt har fått mig till att tänka (högt.)
Terror har funnits lika länge som ondska och händer dagligen i de länder vi kallar för U-länder. "Just därför blir det en sådan nyhet, för sånt händer ju bara i albanländerna och mellanöstern"
Kommentarer likt detta hör man av olika slag, är det chocken över Norge eller tänker man verkligen så?

Ja, vi här i Norden, ja kanske hela Europa, förknippar ju den bilden vi såg av Oslo med de där främmande länderna i öst "där de brukar kriga och terrorisera"
Jag är också i chock. Varför kan inte ondskan ta semester?

Jag kan förstå att Nyheterna inte har tid att sända vad som händer dagligen i varje land, men jag tänker direkt på mitt eget hemland när jag ser denna hemska bild av Oslo som visas om och om igen på tv. I mitt hemland är det Gerilla krig, sen 40 år tillbaka, där är det
vardagsmat med mord, kidnappningar och gud vet vad. Hur ofta får vi i Svensk media se vad som händer där?
Två anledningar varför: Det är ett ostabilt och farligt land och alla har vi fått veta nån gång att det är krig där.
Rätta mig gärna om jag har fel i nåt av det jag skrivit eller berätta gärna din åsikt om det hela.

Någon gång på 70 talet skedde en kapning av ett tyskt plan, fick vi läsa om det på historielektionen? Inte mina lektioner i alla fall, jag hörde om det p
å radion för en vecka sen, då för första gången.
Jag är en av jordens alla adoptivbarn och fler föds. Varför blir vi bortadopterade? Jo oftast för att slippa drabbas av ondskan.
Gör vi det? Självklart inte, för ondska finns över allt och kommer i alla dess former.

Man kan aldrig gömma sig från ondskan, men man kan hopp
as att den aldrig finner en!

Lokalt i våra små städer sker det våld vi sällan talar om allt för hö
gt. Skjutningar av levande människor, brutala våldsbrott eller liknande. "Sådant som bara sker i de krigsdrabbade länderna", sker mer än ofta här i Sverige också. Man vill ge sina barn och sina medmänniskor ett tryggt samhälle, men var finns detta samhälle?
Allt verkar handla om mitt och ditt, klasssamhälle eller I och U land, eller?
Världens olika frågor hinner sällan lösas förrän det kommer en ny fråga. Kl
imatfrågor, fattigdomsfrågor, hemlöshet, världsekonomi, terrordåd, maktfrågor och frågan om Norge.

Den största frågan av allt är väl ändå: Kommer världens ondska någonsin att ta slut, eller är vi faskedjade med den frågan för evigt?



Norge drabbat av ondska den 22-07-11

1 kommentar:

Folke sa...

svar ja, ondskan är inget eget väsen utan en biprodukt av det vi människor gör. Precis som godhet. Det ena kan inte finnas utan det andra. En terrorist är alltid en frihetskämpe för någon annan, till och med på ett så sjukt illdåd som detta finns det säkert de som finner en anledning, hur sjuk den än må vara. Vi slåss mot åsikter och idéer och vi är människor så ondskan är en del av oss, den är skapt av oss så den bördan får vi dras med...