fredag 29 juli 2011

Campa i min egen stad

Ja, just så känner jag efter ett besök Säffles camping och badplats. Det är inte allra första besöket där, men det är allra första besöket vid Duses sandstrand. Hela Duse området är rätt stort och möjligheterna är många. Det är cykelavstånd och en fantastisk natur. Nog för att Holjes (Blekinge) camping och badstrand också kan bistå med en barnvänlig strand och andra möjligheter för familjen, MEN jag är inte ett dugg avundsjuk på dem som campar där och som är i den västra delen av Blekinge för att se sig om. Den delen har väl som alla andra samhällen i landet och landskap sin egen charm, men jag skulle inte bli imponerad som turist där. Inte tillräckligt i alla fall. Romansen med landskapet Blekinge varade i 5 år det räcker. Och som alla säkert vet vid det här laget, så älskar jag Säffle och är galet nyfiken på Värmland. Än har jag inte fått nog och hoppas på minst lika många års förälskelse här. Kvällens besök på Duse, gjorde inte min förälskelse mindre i alla fall.

Klockan var redan efter 21:00, men Nicole skulle envist bada i dag också. Hon nästan slängde sig ut direkt och där ville hon stanna. Strandens små korn var len mellan mina tår och det ljummna vattnet lockade med sin förförelse. Plötsligt var jag blöt över knäna och ville egentligen inte sluta, men saknaden av badkläder fick mig att hejda mig. Jag återvände till den lilla klippa som fanns vid stranden och såg på när min dotter plaskade för gotta livet.
Jag vänder mig om och låter blicken dra över området. Vackra husvagnar med upplysta förtält och glada miner mötte min blick åt höger. Båtar som fångar vågen ute i det rosa blå och vollybollspelande ungdommar åt vänster. Min näsa fångade minst 3 olika dofter av grillat och ett moln lika tjockt som dimma kom smygande mot vattnet. Även om det varma vattnet bestod, så började den rosa solnedgången nå sitt slut. Dags att packa ihop.
Vi har bara sett två delar av typ fyra, på denna enorma camping, men vi gillar vad vi har sett och vi lär se det igen och igen. Jag avundas verkligen de campare som nu sover gott i sina små stugor eller enorma husvagnar, där nere vid vattnet. Där på Duse Camping.

Inga kommentarer: