fredag 22 juli 2011

Han den där Johannes på sommarens Christer i P3

Det var en varm dag och jag befann mig i bilen. Vet inte var vi hade varit, men P3 höll mig sällskap som alltid när jag är ute och kör. Det var mellan klockan 14-16. Hur vet jag det? Jo för det var programmet Christer som gick för fullt ur de små högtalarna. Jag kopplade inte först, kände igen de olika momenten i programmet, men rösterna var annorlunda. Har den riktiga Christer semester, tro?

Det var något med den där rösten, jag hade hört den förut. Till och med Nicole reagera. Jag slängde i väg en tweet i stil med:.....rösten låter som den heter Johannes?
Veckor gick och datorn krångla, så jag kom aldrig till att kolla upp det. Frågan förföljde mig, finns det fler som låter som Johannes Berg eller har jag rätt?
I dag, för en kvart sen, kollade jag upp och ja, jag hade rätt. Den rösten heter Johannes Berg!
Hans röst är väääldigt speciell (om du inte tro mig, så lyssna på http://sverigesradio.se/sida/spelaren.aspx nu eller på repriserna)


Så vem är Johannes Berg?
Ja förutom den där perfekt sega radiorösten, så är han barnprogramsproducent och som ni vet har jag barn och det barnet tittar på en väldigt massa barnprogram och vår gemensamma favorit är Sagor i nattmössan (http://sverigesradio.se/sida/spelaren.aspx) där Johannes är berättaren, han med huvudrollen och han som skrev manuset. De sagor han visade barnen var flummiga, men ändå så fantastiska och han blev lite av en idol i sitt skrivande.
Vad fick han allt ifrån?
Nicole har frågat om hon kan få en mössa som Johannes, då kanske hon med kan skriva sagor?
Att han sedan hamnade i vuxenradio denna sommaren är ju inte fy skam, det gjorde i alla fall mig nöjd!

Inga kommentarer: