tisdag 1 september 2009

Miljöfrågor skrämmer mig

Denna veckan är det miljö vecka på Jämshögs folkhögskola. I dag är det en av två gemensamma dagar för hela skolan. Värderingar, diskussioner och en föreläsning är vad som erbjuds i dag. Jag har kommit på att av alla saker man varnas för genom livet med föreläsningar och skrämmande filmer om typ rökning, rattfylla, droger m.m så är det nog fan de globala miljöfrågorna som skrämmer mig mest. Varför? Jo man gör en sak för att gynna sig själv eller sitt land till bättre utveckling inom miljön, men glömmer oftast att det då missgynnar någon annan i ett annat land! Helt sjukt. Så fort jag inte tänker globalt så känns det nästan bara kul att vara miljötänkare när man släcker sina lampor, kör ecodriving och köper grönmärkta varor. När vi gick igenom vad man kunde göra på skolan för att få den mer miljövänlig bara spydde man ut idéer och kände sig sjukt pepp. men när man däremot pratar om t.e.x miljövänliga bilar som låter jätte bra, påminns man om att bränslen som är bra när den kommer ur bilen inte framställs lika bra. Allt är bara ett hot mot miljön och det är sjukt deprimerande Så jag ser ingen annan utväg än att vara egoistisk och bara göra sin del för miljön så ens eget samvete för miljön kan vara rent, eller vad tycker du?