onsdag 17 september 2008

Främande fågel av Anna Jansson



Det är den 7:e boken i serien om kriminalaren Maria Wern. Jag har läst 5 stycken av de tidigare. Alla de andra tidigare böckerna är mycket gripande och får en att vilja läsa för evigt eftersom mycket av det hon skriver om kan hända eller har hänt i verkligheten. Dock bocken främmande fågel har jag kämpat med i lite mer än ett halvår. Har bara kommit lite mer än halvvägs.Inte för att den e dålig utan för att den är för detaljerad och för att hittills har inte fågelinfluensan bland människor så det kändes som hon lika väl kunde skriva om aliens som invaderar jorden eller nåt.
Men alla böcker en bra författare skriver kan ju inte va jätte bra. I vilket fall så har tv4 gjort en dramatisering på denna bock som jag så klart var tvungen att kika på. Blev ännu mer besviken.
vet inte om det bara var jag men jag tyckte inte man förstod så mycket av serien. En man blir dödad sen helt plötsligt snackar de om fågelinfluensa. De första kapitlen har de inte med alls utan går direkt in på det dramatiska. vilket jag tror inte ger någon hel hets bild om va som egentligen hände. Men det kanske bara e jag. Rekomenederar varken boken eller serien om du inte gillar djupa detaljer som man knappt förstår sig på. Men som sagt det här är min åsikt om boken, du kanske tycker annorlunda?

Inga kommentarer: