fredag 13 februari 2009

Akut lösning på sockerabstinens

Sätt ugnen på 225 grader. skala och skiva äpplen (eller nån annan frukt om du inte gillar äpplen). lägg i en unsäker form. blanda margarin, kanel, strösocker och havregryn i en skål och blanda tills det blir en enda grynig massa. strö över frukten och skjuss in i ugnen. vänta ca 25 min sen redo att servera. vad du serverar till kan va allt från grädde, glass eller ingenting. Andledningen till att jag inte skrivit ut hur mycket det ska vara är för att jag har lyckats med 2 äpplen och ungefär samma mängde massa och den har ändå blivit lyckad. men om du nu är en sån som följer recept så är det:

4-6 äpplen
75 g smör
½ dl socker
1 tsk kanel
3 dl havregryn

Jag anser att detta receptet är det bästa om man vill ha nåt sött, lättfixat men ändå lite nyttigt. jag föredrar nyckelhålsmärkta havregryn och frukt som innehåller vitaminer för att känna mig duktig. de andra sakerna behöver man ju inte ta så mycket av. Och framför allt tar du ingen grädde till så behöver du definitivt inte orora dig för att du blir tjock. Nackdelen med att ha sockerabstinens är att när man väl nåt sin kulmen när man seglar på moln av att sockret är tillbaka i kroppen ger efter ett tag en sockerchock vilket i stället gör dig bland annat slö och dåsig men ändå nöjd. nej nu ska ja röka sen är det dags att tvinga nicole i säng, för nu är jag mätt ;)

Inga kommentarer: