tisdag 11 oktober 2011

Skoluppdatering, NHR och lite allmänna tankar

Igår var nog den mest intensiva skoldagen på väldigt länge. Eller så kanske berodde det på att jag sovit extremt dåligt natten innan? Oavsett, så dränktes jag i information då det nu var dags att välja de valbara kurserna jag vill ha under VT12. Jag gjorde ett blandat val med social psykiatri , socialt arbete och utvecklingsstörning, sen har jag ju  näringslära, psykologi och etik kvar den terminen också.
Om bara några veckor ska jag vara klar med omvårdnadskursen, för att raskt hoppa på min nya praktik, den här gången blir det kommunal hemtjänst. Börjar faktiskt redan blir nervös, trots att jag nyligen var tillbaka i Attendos kundval (hemtjänst) så känns det här främmande och skrämmande nytt.
Personligen känner jag att jag har halkat efter lite i min pågående kurs, men får väl skylla på flytten och allt som varit runt om kring, inte funnit nån ro till att orka. Mycket annat jag har velat ta tag i har fallit i glömska, så som mitt skrivande, min vilja om att vara med i att påverka Säffles utveckling och mitt engagemang i NHR Säffle-Åmål. Det är tre saker jag brinner för men ändå inte sett lågan. Kanske är den på väg tillbaka.
Har kommit på att jag tillhör dem som vill så mycket men inte vet vad. Jag vet bara att jag vill påverka. Jag slukar information från höger och vänster från alla entreprenörer och inspirationsfolk jag kan hitta, men ändå står det stilla och det känns mer som jag snor andras idéer om jag utvecklar nåt av det jag får upp i huvudet. Anyway, NHR Värmland har nu mitt nummer och har dessutom pratat med ordförande i NHR Hässleholmsbyggden om min vilja om att hjälpa till, så snart kan jag utveckla nåt med dem. Dessutom blir nästa års praktik inom LLS så det gör det hela bara bättre, som ett ytterligare bevis om hur mycket jag vill förstå och lära mig, så jag kan finnas till hands inom NHR, hörde om en resa ner till Göteborg och ett seminarium där, så jag hoppas jag har möjlighet att följa med. Även just i denna stund utvecklar jag min NHR kundskap då det ingår i enheten att skriva en omvårdnadsplan och de sjukdomar jag har valt ut att lära mig mer om är neurologiska handikapp, allt för att lära.

Igår hade vi även ett minigrupparbete där vi skulle lära oss varför och hur man tar en blodtrycksmätning. Det verkade visst svårare än var det var och innan vi blev lediga för dagen fick vi även introduktion på psykologin/ etiken, så  vi vet var vi har att kasta oss in i efter praktiken och i värsta fall under jul. Vi har ju inga lov, vi är ämnade att va dedicerade. Detta har ju då resulterat i att jag inte sett skymten av Skåne sen den stod i blom. Risken är att vartenda löv och kanske en gnutta snö har nått marken den dag jag åter ser det igen. Men det är var mitt val, det var den här jag ville bli och jag är närmare och närmare målet, så varför sluta. Då landet Lagom åter står i blom 2012, tänker jag höja diplomet i skyn och skina starkare än solen med den färska titeln undersköterska, men för att få det måste jag kämpa vidare till sista svettdroppen och det tror jag ni förstår där nere. Ni finns ju faktiskt i mina tankar tills dess. Tro, hopp & kärlek 

Inga kommentarer: