måndag 17 maj 2010

Att leka med döden...

Ja, lite så kändes färden igenom skog och mark som var fylld med oändlig tät dimma och vilda djur. Min vän hade varnat mig för den vägen innan jag for, men så illa kan det väl inte vara tänkte jag. Jag hann inte ens lämna tättorts skylten förrän dimman hade ätit upp min bil och mina så annars starka helljus krympte min syn till precis framför bilen. Höll på att krocka med 6 plötsliga rådjur och 2 små katter och såg minst ett 20 tal olika djur i form av rådjur, vildsvin, katter och någon seg älg som följde min dunkande och tutande framfart i max 50km/H.
Den tekniken var ny, men verkade fungera. Jag plågade mina högtalare till max och tutade var 100:e meter där det var som mest skog och det verkade funka eftersom minst 5 av alla de djuren vände i deras framfart mot vägen och sprang åter ut på den äng eller mot den skog, jag hade skymtat att de kom ifrån.
Jag är redan lagom nojig i dimma, mörker och skog.....Eftersom....

För snart 2 år sedan, i november en kall fredag kväll, knappt 20:00 på kvällen, valde jag den gamla skogsklädda vägen till Malmö från mitt föräldrahem. Där är en 70 väg, men jag upptäckte den täta dimman och sänkte hastigheten till dryga 50, om inte mindre. Ett tjockt moln av dimma kom mig till mötes och hastigheten nådde plötsligt 30 och när man äntligen kunde se igen, när man äntligen trodde man kunde andas lugnt igen, kom den från ingenstans mullrande mot min bil från höger. Det kändes som jag körde över en stor sten, som hela bilen lyftes från marken. Jag hade sett något stor, nästan i höjd med min lilla bil, hört ett ljud och sett i backspegeln hur något försvann i mot skogen. Något i storlek med en shetlandsponny och en lång svans. Jag tvärstanna. Chockad lämna jag bilen och gick runt, det droppade någon mörk vätska från framdelen och det var något som saknades. I motsatt riktning dök en gigantisk lastbil upp. Den var så stor att det bara var någon knapp meter till marken. Jag tänkte först gömma mig i bilen igen, men såg i hans starka sken hur det låg något på hans vägbana.

Var det den där, jag hade kört på?
Nej!, det var ju min front på bilen!! Han kommer ju köra av vägen om han krockar med den!!


Jag började springa mot honom och vifta som en dåre och han tvärstanna precis i tid. Han undra om jag var galen och jag förklarade med stammande röst vad som hade hänt. Han tittade på min front som var täckt i blod och gick runt bilen, medan jag förklarade djurets utseende. Plötsligt tittar han på mig med skärrad blick... "Du har kört på ett vildsvin!, hopp in i bilen med dig nu, skadade vildsvin kan bli helt galna och nu är är det hormoner i luften där ute så honorna är helt galna!"
Vi sprang båda mot våra fordon och tog skydd och han skulle precis på att ringa efter en jägare när det kommer upp en bil bakom mig. Jag satt och skaka och var stressad över att jag redan var sen till mitt planerade mål.
Flickan som körde fick höra av mannen som gömde sig högt upp i sin stora lastbil, men hon fruktade inte utan kom ut för att kolla mitt tillstånd. Jag redogjorde allt igen och ringde pappa på jakt efter jägare eller polis. Den levde ju, trots att jag hade kört på den. Flickan lugnade mig med att allt skulle bli bra och dessutom var det hennes man som var huvudjägaren för det området så vi behövde inte leta efter någon. Det tog inte många minuter förrän han var på plats med gevär och jakthundar och han och hans team gav sig ut på jakt. Chocken la sig sakta men säkert och jag kunde efter många lugnande och stöttande ord köra vidare till en bensinmack för att rengöra min bil från köttslamsor, hårrester och droppande blod, men efter ytterligare några mil nådde jag Malmö och hade en toppen kväll.

Reparationen kostade en del och det har gjort mig extremt försiktig och det blev dessutom en alldeles perfekt matematik redovisning som gav mig godkänt i både framförande, påhitt och ämne.

.....Så tack vare denna händelse för massa månader sen, kom jag och min kära störbo hem för knappt en halvtimme sen, eftersom jag körde efter väderlaget och naturens vilja och nu är vi hemma och bilen är hel. Nu ska vi ställa allt i ordning här innan vi kryper ner för ännu en ny vecka! :)

Inga kommentarer: