tisdag 28 februari 2012

Fiskgratäng

Funderar på att använda det ordet som den nya svordomen. Barnvänligt i alla fall. På tal om barnvänlig hörde jag en bra "översättning" på ordet kåt som dottern lyckades snappa upp när två andra stod och prata. Den ena reagera snabbt och sa att det betydde levnadsglad. Ja den räddningen verkade göra att orden inte alls var lika spännande längre och hon glömde det helt. På tal om dottern, har jag kämpat i åratal för att folk ska minnas mina namn rätt. Amelie, brukar alltid bli Amalia och Nubia blir alltid ja allt annat utom rätt. Hade möte i måndags med en viktig tant. Nog kom hon ihåg mitt namn, tror jag. (hon sa det inte så ofta) men när hon fick höra Nicole, tog det inte många minuter innan hon glömt det. Däremot Nubia gick hem, så enligt hennes papper heter Nicole "Nubia". Jag fråga Nicole om jag fick börja använda det som första namn istället för mellan. Nicole sa nej.
Ja så kan det gå ibland när man tänker högt...

Inga kommentarer: