tisdag 18 januari 2011

Tillbaka i skolbänken, den här gången på Vård & omsorgs College i Säffle


Ja, för er som glömt eller inte förstått allvaret än, så är det nämligen så att jag har flyttat till Säffle och det ligger inte i Skåne, utan Värmland. Ja nu var det sagt.
Trots att 2011 har tagit fart så går det lika fort som 2010. För lite mer än en vecka sen, satte jag min fot på Omvårdnads programmet med nervösa steg. I dag känns det som jag har gått där en månad redan. jag stormtrivs. Trots att de andra i klassen känner varandra sen tidigare och vi oftast är tysta i grupp så är det ändå som att det finns en tyst gemenskap och vi hjälper varandra när det behövs. Lärarna och rektorn på skolan, ja vad ska man säga. Det är ett skojfriskt gäng som även vet hur man är allvarlig och pedagogisk, men framför allt är det så sjukt trevliga hela bunten. Cafeterians enkla priser ser till att man håller energin på topp hela tiden. Trots att skolan ser vanlig och liten ut, är vi nästan 400 personer där dagligen!

Jag fruktade att min ork inte skulle klara av att förstå vad jag gett mig in på och att min kunskap och nyfikenhet skulle räcka till ett G igenom hela första kursen på 4 delar om jag hade tur. Har aldrig jobbat inom vården, men omsorg har alltid legat mig varmt om hjärtat och nyfikenheten ar vuxit på detta yrke. Nu sitter jag här med 2 slutförda uppgifter av 4 och med VG på båda arbetena. Mitt nya skolval, var nog verkligen ämnat för mig och det är ju tur eftersom jag trivs och med nöje sitter från klockan 9- 15 för att suga i mig nya kunskaper som jag sedan skriver ner på mitt sätt och lämnar in i hopp om att jag förstått uppgiften.

Det är inte bara en massa inlämningsuppgifter som erbjuds utan vi har även erbjudits förflyttningsteknik, APU, ett rum där vi kan träna på dockor OCH möjligheten till att göra praktik utomlands, var som helst i världen inom vård och omsorg. I det här fallet finns ingen tvekan, jag ska åka och denna resa hade aldrig varit möjlig utan Säffle Lärcenter och jag har redan fått höra att jag verkar vara en lovande personlig assistent. Nej, detta kan inte vara något nyhetens behag, detta är det jag vill. Tack Lärcenter

Inga kommentarer: