söndag 14 augusti 2011

Video games live


Slog på teven för en liten stund sen. Hamnade på SVT24 och ett program som heter Video games live. Först trodde jag det var typ som en award, men nej. Det är en seriös och världsberömd föreställning där en enorm symfoniorkester och kör framför musikteman från de stora spelen som till exempel World of warcraft, Halo, Zelda, Tetris och Super Mario är några av de namn jag kan. Jaha, tänker ni säkert vadå då?
Samtidigt som orkestern spelar visas de klipp från spelen som tonerna utspelar sig från och färgsprakande strålkastare lyser upp den publik som glatt jublar. Alltså det är så mäktigt, då många av dessa spel är mer som filmer, där grafiken känns verklig och musiken får en att känna. Detta är dessutom en riktig familjefest då de anordnar tävlingar i bland annat Guitar Hero och där vinnaren sedan får gå upp på scenen och spela tillsammans med orkestern. Det finns nog inget klassiskt instrument som inte medverkar och även en utspacead gitarr som ser ut som den kommer direkt från rymden dyker ibland upp och gör det rockigt. Det verkar verkligen vara något för alla, morföräldrar med sina barnbarn, flickvänner med sina pojkvänner och unga spelfreaks. Programmet i sig är också bra då de blandar med stycken från konserten med intervjuer och bakom kuliserna, vilket gör det hela mer personligt och intressant. Jag är så nyfiken på detta i verkligheten. Tänk att de i två timmar blandar stenhård rock med det klassiska och de gör det bra och hade jag kunnat hade jag åkt och sett det. Tror helt ärligt att min femåring hade gillat det!

Om ni inte tror mig eller måste se detta med egna ögon för att förstå vad jag menar, har jag underlättat med att länka från svtplay, så ni kan se vad jag såg. Är tillgängligt till 12/9:

Inga kommentarer: