måndag 8 augusti 2011

2006-08-04

Min vackra ängel är nu 5 år och om hon får bestämma så fyller hon 6 år nästa torsdag. Det har varit en vecka i hennes ära, då det gullats en extra massa, smusslats med presenter och fått besäk av mormor och morfar. Solen har hållt oss sällskap och stranden har varit välbesökt, favorit stranden så klart. Hon var som dagen innan julafton, fast värre. Det var som hon själv insåg hur fort tiden har gått, hur stor hon börjar bli. Exakt ett dygn senare var hon minst lika uppspelt, men då var det "Mamma, när man är 5 år får man vara uppe länge, när man är 5 år får man titta på Cartoon Network, när man är 5 år kan man och så vidare...Men till slut somnade hon.

Dagen D började med att jag vaknade sist av oss och i soffan satt ett långbent leende och slog med sina fjäderlätta ögonfransar av lycka. -Mamma nu är jag 5 år!
Vi kramades så vi nästan började gråta, precis som vi nått över en onårbar gräns eller liknade. En fin kaka, smörbullar från Sandy´s konditori i Tyringe (tror de bytt namn, sen jag flytta) och några presenter låg och väntade på oss. Hon öppnade och sken upp. Visst var hon glad för presenterna och kakan, men det var inte därför. Det var för att hon visste precis vad hon skulle göra med denna dag: Först ha födelsedagsmys med oss, byta om för att sedan åka och köpa tårta som hon ville bjuda dagiset på. Hon skulle ha dagiskalas.
Inne på Holgers Café visste hon precis vad hon och de andra barnen skulle gilla - 2 fina prinsesslängder. Morfar, jag och födelsedagsbarnet körde upp till dagiset. Hon slängde sig i famnen på fröknarna, berättade stolt om att nu var hon 5 år och hon skulle bjuda på tårta.
Klockan 14:00 återvände vi, hon sken stort. Hon hade haft ett jätte bra dagiskalas med några av hennes favoritkamrater och hennes favoritfröknar, hon saknade bara Marielle där.
Det var en varm dag, så vi åkte ner till favoritstranden med mormor och morfar. Hon tog sig ett litet dopp. Dock blev hon lite gnällig, eftersom jag inte hoppa i henne, då jobbet kallade för kvällen. Jag gav henne en stor kram och försvann i väg i 5 timmar. När jag återvände fick jag smaka på hennes önskade födelsedagsmiddag: En stor saftig kräftmacka som liknade en färgglad blomma som min pappa gjort till de andra 3 tidigare och som Nicole glatt ätit. Vi läste hennes favoritsaga innan hon somna och sov tungt. Dagen efter hann hon inte säga mycket förrän hon sa " Nästa torsdag fyller jag 6 år mamma!

Hon tackar alla för gratulationerna via min facebook, sms, vykort och telefonsamtal. Förutom dessa fick hon fina sängkläder, docka, filmer, badlakan, ritblock, cd-sagor och en alldeles egen blänkande cd-spelare med tillhörande Siw Malmkvist som hon glatt spelar om och om igen. Det var en vacker dag!

Mormor och morfar stannade till lördag eftermiddag så bara för att hennes dag var slut betyder inte att hennes vecka var slut. Mycket trevliga små äventyr och massa god mat. Vi är jätte glada för att de kom de där 45 milen för oss. Nu börjar ett nytt år, eller hur min älskade 5 åring?

Inga kommentarer: