söndag 8 januari 2012

2012 börjar i morgon

Ja faktiskt, jag kan fortfarande känna 2011 krama om mig en sista gång, en sista kväll. Trots att jag nu varit hemma i Värmland i en hel helg, känner jag hur förra året har suttit kvar i väggarna.
Jag har försökt skrämma bort den genom att möblera om, skriva nya texter och färga håret. Jag känner mig hoppfull inför morgondagen, känns som jag kommer vakna upp i morgon och det nya året börjar först då. Först då är det nya tag som gäller, nya regler.
I morgon är inte vilken måndag som helst, utan första måndagen på sista terminen. I morgon är första måndagen på sista månaderna för min dotter på dagis. Till hösten börjar hon förskolan i en annan del av stan.
Snön som föll ljudlöst igår hade färgat min bil vit, den snön som envist ligger kvar är i jämförelse med förra året väldigt lite, men än är det vinter så det lär nog komma mer. Det är ju trots allt Värmland. Hemma i Skåne, är vädret precis som när jag lämnade. Inte ett tecken på snö. Jag visste vad jag gav mig in på när jag flyttade hit och nu är jag här för att stanna.
Frågan - vad ska du göra när du är klar?, känns svårare än vanligt, men ändå mer givet. En våg av inre lycka, inre tro på att detta är året för mig, växer sig bara starkare. Så nu ska jag tända kvällens sista cigarett i vinterkylan, innan jag kryper ner i den säng där förväntan redan ligger och smeker kudden. Välkommen 2012!...


Inga kommentarer: