fredag 25 juni 2010

Midsommar helgen 2010 del 1

Klockan är 16:45 och jag sitter utan för stugen som vi har hyrt på Torpöns Camping i Östergötland och lyssnar på musik och mumsar i mig jordgubbar och dricker kaffe och njuter av rörelserna runt omkring byggnaden. Här är fullt med folk. På ena sidan har jag en äventyrsbana där folk står och köar, på andra sidan kan jag se vattnet där båtarna ligger och guppar och deras solbrända passagerare sitter och skålar in sommaren. Mitt framför mig ligger resturangen och folk köar för att få en smakbit av deras sommarglass eller buffe som resturangen bjuder på.
Vi kom hit i natt efter 6 timmars bilfärd och ett besök hos de släktningar där firandet ska äga rum i kväll.Naten blev inte så trevlig för mig, Nicole och min moster. Mitt internet fungerade dock inte i stugan, så det var en besvikelse och sen visade det sig att Nicole inte så sugen på att sova utan höll låda i nästan en timme, sen blev det för varmt att sova så alla vi låg och snurrade av irritation för att svetten klistrade fast täckena längs kroppen och då valde vi att öppna fönstret.
Det skulle vi självklart inte ha gjort för då blev det myggenas attack! Det tog nästan fram till sju på morgonen innan vi somnade och vi hade lätt kunnat sova vidare hela dan, då det äntligen blev både svalt och myggfritt på förmiddagen. Fast det går ju inte, vid 11 så ville Nicole bada hemma hos Ann Christine och jag kände att oavsett hur äckligt trött jag är så kan jag ju inte missa min egen dotters midsommardopp, nej jag kan ju inte ens missa det jag hade längtat efter. Midsommardagen och alla dess traditioner.
Nicole ville gärna kasta sig direkt i vattnet, men ångrade sig snabbt eftersom det var enligt henne både för kallt och för mycket vatten. Efter det blev det frukost för mig uppe på Ann Christines enorma balkong, där man kan se ut över hela Sommen. Dagen var väl planerad tillsammans med grannarna Sven och Siw som alltid har funnits i mitt liv, så efter pausen var det dags för stora blomplockningen, för klockan 13:00 skulle alla samlas och klä stången och göra de tillhörande kranasrna. Sommarkronor som Nicole kallar det. Jag har inte gjort krans sen jag var barn men jag tycker det gick riktigt bra och Nicole älskade den!
Det blev lite dans runt stången för att inviga den och hon hittade en ny kompis, dock i min ålder, men kul hade de. Jag passade på att låna mammas systemkamera och gick lös på alla vackra ting jag kunde hitta, under tiden lyckades Nicole bränna sig på brännnässlor för första gången i sitt liv. Efter det var det dags för lunch bestående av hemmagjord räkpaj, melonsallad och hembakat bröd. Nicole har funnit Lasse, Ann Christines bror och han är en underbar lekfarbor, en riktig skojfångare som Nicole kalla honom. Han var lika fantastisk på min tid som barn och en man jag alltid sett upp till. När det var dags att skiljas åt för lite siesta, så var Nicole orolig för att vi inte skulle återförenas, men hade snabbt glömt det i bilen och deckade hårt. Nu ligger mamma, papp, Nicole och vilaroch moster sitter och läses en tidning inne i stugen. Själv har jag precis öppnat en öl och lyssnar just nu på Gary Moore - Still got the blues. Snart dags att börjar sminka sig inför kvällens familjefest, en fest som firas i blommorna och kärlekens tecken. Eftersom Kärleken har vänt mig ryggen får jag fira blommerna i stället, men är lika berörd för varje lyckönskat sms jag fått redan under dagen. Och jag önskar alla mina nära och kära både där hemma och borta en helt fantastisk midsommardag! Skål på er!

Inga kommentarer: