tisdag 5 april 2011

I dag fick jag uppleva en R. kelly chock


2 musikvideos med samma artist, men med några års skillnad kan tydligen göra mycket. Jag har alltid gillat R. Kellys trolleri med ord till hans softa toner som berättar om kärlek, sex, pengar och makt. I hans videos är det nästintill alltid lättklädda tjejer som dansar så hett att man tror de ska brinna upp eller gå sönder. Även om hans texter är lite väl sexistiska ibland så är ändå beatet gungigt och discovänligt och man känner sig rätt snygg när man viftar på svansen till nån av alla hans singlar. Partyfavorit massa år senare är fortfarande "Ignition" - http://www.youtube.com/watch?v=y6y_4_b6RS8

Dock var det tjejlöst i den senaste videon jag la upp i dag och det gjorde ju verkligen inte låten sämre, snarare mer ärlig och den träffade mig rakt i hjärtat. Jag fällde en liten tår av de fina texterna och som vanligt hans magiska toner i den röst som håller än. Jag hade nog beskrivit denna låten som en kombination av kärlek och makt, fast det är inte han som har makten. Skulle kunna lyssna på den för alltid känns det som. Ja, för att vara en TechnoAnkan (mitt nicknamne), föll jag tungt för Rnbfebern i dag som kom självmant utan sol.

Men han är ju inte bara känd som "I´m a flirt", det här är ju mannen med några av de största kärleksballaderna i bagaget.Alla minns väl den stora kärleksballaden "If I could turn back the hands of time"? eller varför inte den största av dem alla "I belive I can fly"?
Jag fick till och med en pojkvän att börja gråta till en av dem när jag var 13 år...Vad har du för minne till R.Kelly? Kanske dansade du din första tryckare?

Ja, han må vara 44 år gammal nu, men det är verkligen en man med pipa som kan förtrolla en hel värld. Han har ju visat oss alla möjliga sidor av hans kapacitet: Kärleksballader, flörtiga playern och hans "Trapped in a closet" (små videos på youtube, avsnitt 1 -12 där han bara sjunger sig igenom sin berättelse) som verkligen visar vilka skills han har med orden med hjälp av lite beat, dock är det ganska långdraget med tolv avsnitt, men det låter fint. Sen har hans privatliv inte gått riktigt som det skulle, men det spelar väl ingen roll för sjunga kan han ju!

För oavsett "The same girl" eller klassiker från förr så har nog inte herr Kelly någon tanke på att låta sina starka toner vila än, videon "When a woman loves" är ju faktiskt från hans 43:e år och det är väl fler än jag som vill höra mer av honom, inte sant?


Inga kommentarer: