onsdag 30 mars 2011

På språkresa i Andalucien, 2001

Som blivande 15åring, var jag i väg på språkresa i Spanien och där läste jag spanska 3 timmar om dagen och resten av tiden ägnade jag åt mina egna små äventyr. Tack vare mitt latinska påbrå klarade jag mig rätt bra på egen hand och detta gjorde också att jag fick en chans att lära känna lokalbefolkningen som hyste agg mot de svenska turisterna. Den spanska historian fick vi uppleva på en hel dag då vi åkte buss Andalucien runt för att kolla på historiska ting och shoppa. Tråkigt hade jag aldrig, men jag ångrar att jag inte hängde med gruppen till Maroco, när de skulle dit. Då kanske inte min cd spelare hade blivit snodd och jag hade inte bränt sönder mig efter att ha legat i stekande sol i 6 timmar i min ensamhet.
Eftersom jag var nere i Marbella som ligger nära nord Afrika, så fanns det gott om araber på denna sida som gärna delade med sig av sitt språk och upplevelser. Så när jag åkte hem kunde jag flytande engelska och spanska och knackig arabiska och självklart ett VG från lektionerna. Detta var en upplevelse jag lär minnas för livet och en upplevelse jag gärna gör om, fast då utan lektioner.
Anledningen till att jag valde just denna låten som största musikminnet från den resan är för att den spelades över allt, har dansat till den och dessutom tvingats översätta den på lektionstid.


Inga kommentarer: