onsdag 30 mars 2011

För de som längtar eller för oss som minns varmare bräddgrader

Sverige, Sverige du kalla land!
Plötslig slog det mig att nu har det gått 10 år sedan jag var utomlands. Åren går, men minnena består. Oftast dyker de upp på en gång och då minns jag allt i minsta detalj. Bortsett från Danmark som låg läskigt nära, så har jag inte varit utanför Sverige speciellt mycket, men de gånger jag lämnat landet har varit fantastiska äventyr socialt, kulturellt och historiskt. Tunisien, Dominikanska Republiken och södra Spanien.

Var inne på mitt 12:e år då jag för första gången åkte med familjen på semester och denna bar av till Tunisien. Där fick jag uppleva den arabiska kulturen och mer där till. På vårt hotell, som så många andra hotell fanns det underhållare som sjöng, dansade och bjöd på andra aktiviteter i deras regi. Jag minns att en kväll, då de hade de bjudit med sig alla hotellgästerna till stranden. Det var en mörk, men varm kvällen och de hade tänt en brasa och satt fram stolar åt alla som kom. Jag var där med min pappa. Det bjöds på mat och dricka, medan de underhållande männen dansade barfota i sanden till just denna låt, i skenet av elden och månskenet. Bakom dem hördes havets kluckade vågor....


För varmare brädd grader är bra, både för kroppen och själen!

Inga kommentarer: