lördag 26 mars 2011

Utveckla din dröm i Säffle / Idéesprutor och eldsjälar!

Säffle, en dag i början på mars

Ja, i onsdags var det åter dags för Öppen kväll i Säffle. Detta är andra gången det hålls i staden och andra gången jag och min dotter är där.
Vad är Öppen kväll?
-Jo, det är en möjlighet för unga och äldre att mötas under samma tak för att diskutera idéer och tankar och få en möjlighet att tillsammans utveckla sina personliga drömmar och få ta del av stadens utveckling.
Det är Facebook gruppen - Sveriges Yngsta Stad, som ligger bakom detta event. Ungdomar från Bylunda fritidsgård, kommunalpolitiker, eldsjälarna och de nyfikna vuxna är mer än varmt välkomna och alla får komma till tal, Så även jag.

Ja, för i onsdags kväll var det dags för mig att berätta för dem som hade valt att komma på Öppen Kväll, vem jag var, hur jag kom hit och varför. Jag berättade om mina 45 mil i bil, om kärleken som bodde här och om min dröm som författare en vacker dag i framtiden.
Jag läste upp min text om Säffle och berättade hur jag såg på staden både den dagen jag anlände och nu. Jag fick applåder, leende och nya kontakter.


Dessutom hade jag själv blivit fylld med nya idéer och nyfikenhet efter att ha lyssnat på Caroline Danielsson som var där och berättade om sina drömmar, framgång och idéer. Hon är en av dem som har startat "Tillväxt Värmland" Ett projekt som vänder sig till personer mellan 18-30, runt om i Värmland som vill starta ett eget företag. Hennes energi smittade av sig!
Ellinor Lindgren som var där för att diskutera möjligheterna om ett ungdoms garage fick ju också tankarna att börja snurra av nyfikenhet. Jag håller tummarna för att intresset är stort och att hennes dröm blir möjlig.


Sen en tid tillbaka har jag kontakt med Maria Helinger Shalan, som även hon är från Säffle och som skriver alla de där formerna jag vill skriva (prosa, poesi, kåseri, noveller och manus) och dessutom gör hon så mycket mer . Även hon försöker få med fler unga på sitt kreativa tåg för levande utveckling, samtidigt som hon själv far rundor och uppträder tillsammans med sin man Kumait Shalan. Redan nu på tisdag i Säffle och även i sommar ska de ge sin publik -Exotisk Fröding med modern touch och gissa vem som kommer vara där!

Jag har verkligen kommit till en stad som är full med idéesprutor och eldsjälar och jag börjar sakta men säkert lära känna fler och fler av dem och jag beundrar dem stark för deras glöd som har fått mig att börja brinna också!

1 kommentar:

Caroline sa...

Fina du! Tack för dina ord, och dina tankar du delar med dig av i bloggform! I like it!