lördag 13 oktober 2012

I dag har varit världens bästa mor & dotter dag

Jag vet inte var alla energi, glädje och lust kom ifrån, men den lyckades hålla i sig hela dagen och tonläget har inte nått högre än pedagogisk dialog, från bådas sida. Jag vakna med ett ryck om att den här dagen vill jag ge all min uppmärksamhet till Nicole och vi skulle hemifrån. Efter stadig frukost stressa vi i väg till Sagostunden på biblioteket som brukar vara klockan 10. Konstig tid att sätta det på, då många föräldrar likt mig vill ha sovmorgon till 9:30. Det var så länge sen sist vi var där och Nicole uppskattar ju sagor, fika och pyssel. Oh nej vi kommer sent, andan i halsen sprang vi upp för trappan och möttes av en tom lokal...Plötsligt såg vi lappen "sagostund på biblioteket 11:00".
Klockan var 10:20 och allt vi kunde göra var att skratta. Jag gick ner och gosa in mig bland poesihyllorna med en fairtrade kaffe och Nicole lekte där uppe i väntan på de andra barnen.

Vi två älskar verkligen Säffles bibliotek. Visst vi hade gillat alla bibliotek med fina lokaler och bra böcker, men just här har vi fått en kär relation med personalen och jag vågar släppa min lilla vilding lös bland bok o blad. Dagens boktant, var en sån där söt en. Hon läste med inlevelse och  hade ett smittande leende.
3 timmar senare lämnar vi bibblan, nöjda och belåtna och med 2 fina teckningar.

Vi begav oss till Erikshjälpen och Fixer och handlade nya pysselgrejer. Vanligtvis hade vi kanske handlat och sen hade vi kommit hem och gjort annat, men istället tog vi fram ritpapper och satte oss till rätta i tystnad och bara skapa i en ovanlig stillhet och gemenskap. I nästan 4 timmar måla vi och en enda paus för samma stillhet och tystnad under hemlagad lunch. Då knäckte Nicole sin tredje"fyndiga" kommentar efter att jag börjat babbla på om vad som sker nästa vecka och hit och dit. Hon bad mig att va tyst, skaffa en vän och sluta tjata. "Vi behöver lugnet, känn så bra. "

"Det här var den bästa dagen, den bästa mor & dotter dagen. Tack, mamma"

Som inte det var nog, har kvällen bara börjat och den ska snart ta vid ute på Vämlandsnäs, på vår oas av stillhet, gemenskap och glädje. kunde inte bli ett bättre avslut. I dag älskar jag mitt liv, på riktigt.

Inga kommentarer: