onsdag 11 juli 2012

Solrosen, skiner mer än solen

Så här kan man förklara de tre dagarna kort: Utflykt till Ekenäs, Sven Ingvars – Guld, Åsa - Nisse och en himla massa glädje. Tre olika grupper, men alla med lika stora hjärtan. Solen har svikit oss ute, men inne på Solrosen skiner den jämt. Maten ska vi inte ens tala om, mina kollegor är fantastiska kockar som får maten att smält i mun och göra oss allihop helt lyriska. Man lär sig massor om både förr och nu, om Värmland och dess "folkmål" och framför allt lär vi oss hur lite som krävs för att skänka lycka och tacksamhet för att de får ha detta som en fast rutin i sin ibland tankspridda vardag. De vet de är varmt välkomna och väl här blir de bortskämda med att bara få va, bara få umgås, äta gott och tala om det som de nästan glömt. Mitt jobb är det bästa jobbet hittills. Visst, har inte jobbat på så många jobb än, men det känns rätt. Som att de som jobbar inom daglig verksamhet för dementa gör nåt av Sveriges viktigaste jobb - tar väl hand om de äldre, på riktigt om så bara för några timmar. Jag beundrar och är stolt för att det finns en sån verksamhet i Säffle. Det är nog det bästa med Säffle, Solrosen. Inte för att jag fått lov att jobba där, utan för att det finns. Hurra för det! En stor ros till alla såna verksamheter i Sverige, ni är bäst. Nu ska jag ta och bädda ner mig, i morgon är ytterligare en jobb dag och torsdagsgänget ska ut på utflykt till en av alla Säffles vägkyrkor. Vi får hoppas på riktigt fint väder och en massa energi. Go natt på er!
Den 9 juli, Ekenäs, Värmlandsnäs, Säffle kommun, Värmland

Inga kommentarer: