måndag 16 april 2012

I natt jag drömde...

Eller om det var i morse...skit samma när men såhär var det: Drömmen började med att jag skulle återförenas med Nicole som varit i väg hos en kompis och vi skulle bege oss tidigt till dagis. Jag var väldigt trött och hade fått låna en bil, då jag jag var säker på att jag skulle krocka om jag körde pappas bil (lånar ju hans bil nu, min är på lagning i Skåne) Vi kom till dagis, trötta och irriterade på varandra och en av de lite nyare dagisfröknarna var där. Jag vet inte varför, men jag hade sett fram emot att träffa Ann (en av de ordinarie) och blev ännu mer grinig, ville liksom bara där ifrån. Pussa Nicole hejdå och hon rusade in till de andra barnen trots att jag sagt till henne att hon skulle säga till fröken: Jag ska till barndoktorn i dag (BVC). Jag var helt enkelt tvungen att säga det själv. Jag gruffade och mumlade fram: Kommer tidigare i dag, vid 2, Nicole ska till läkaren i dag. Okej då ska vi komma ihåg att Nicole inte ska ha någon lunch i dag, sa solstrålen till fröken...Jag kom hem och tänkte städa lite, upptäckte att dammsugaren var borta. Tänkte jag skulle plugga lite, upptäckte att skolböckerna var borta. Fixa lite med räkningarna, upptäckte brev från Kronofogden (har aldrig någonsin fått brev därifrån). Fick panik. Ville krypa upp i en famn och gömma mig och gråta en skvätt. Ingen famn ville veta av mig. Satt där på golvet och började minnas det fröken hade sagt om ingen lunch...Vadå ingen lunch....?
Oh nej, hon kanske trodde jag menade tandläkaren. Jag försökte ringa till dagis, telefonen funkade inte. Jag satte mig i pappas bil, den vägra starta, ingen luft i cyklen och jag sprang till dagis. Ingen där, de var på utflykt. jag satte mig och vänta. När de väl kom, kurrade Nicoles mage så mycket att det ekade. Hon var besviken på att hon inte fick vara med de andra och äta. Jag berätta för personalen att det var inte tandläkaren jag mena. Då blev de sura och sa jag fick skylla mig själv. Att jag var en dålig mamma. Jag fick låna Anns bil för att ta oss till BVC. Vi stannade inom ICA för att handla nåt ätbart...nån hade kapat mitt konto och som inte det vore nog blev Nicole sjuk i flera veckor av sprutan hon fick...........Vakna upp i panik och av att Nicole kittlade mina fötter och blinkade gulligt med ögonen: Ska vi inte gå till dagis nu? 
(Dagis)


Väl på dagis blev jag varm i hjärtat av att se Ann. Både jag och Nicole berättade klart och tydligt att jag skulle komma tidigare för hon skulle till "barndoktorn" på BVC och jag lämnade dagis med solsken på läpparna och en fråga till mig själv: Varför drömmer jag såna här konstiga drömmar?

Inga kommentarer: