onsdag 14 december 2011

En helt vanlig tisdagsnatt, enda skillnaden - är kvar i Skåne

Den avslagna drickan står och stirrar på mig surt till höger, böcker, papper och pärmar ligger i en hög till vänster och bakom datorn står det obligatoriska kalla kaffet. Jag sitter vid ett köksbord och klockan är närmare halv 2 och längtar efter nattens cigarett. Inget ovanligt, inget ovanligt alls. Låter precis som en vanlig dag hemma. Men nej. Jag är fortfarande kvar i den norra delen av Skåne, inne på andra veckan nu. Denna andra veckan har jag verkligen levt rövare eller ja, ett bättre ord - levt som en hässleholmare. Har träffat både gamla vapendragare och nya folks. Jag vågar väl påstå att det är först igår som jag känner mig helt 100 igen. Märks att man inte är 20 år, längre. Dessutom har jag inte festat så här sen jag bodde här nere, för över 1 år sen. Så jag är ju väldigt ovan efter att bara suttit hemma i min ensamhet och stirrat i skolböckerna, helg in, helg ut.
Fast tro inte att jag bara levt rövare, nej nej - jag är faktiskt här nere för att plugga och känna julstämning. Plugga, ja det gör jag nu och har jag gjort under hela helgen trots den ovanligt tunga huvudvärken som bankat på mig. Även pepparkaksbak, julkalender, lussebullar, julmusik,julmust, Janssons, en massa glögg och även Lucior har spanats in, så julstämmningen kan jag ju inte klaga på.
Visst har samma ups and downs, nått mig här nere som hemma, men jag vet att i längden gör det här miljöombytet mig väldigt gott. I en miljö av trygghet, kärlek, vänskap, gemenskap, familj, jul och glädje i Sveriges söder. Här trivs jag ett tag till. Nu ska jag koka lite glögg, ta en cigg och sen återvända till mitt skolarbete. Så bra är jag!

Inga kommentarer: