tisdag 6 september 2011

Vad är ett måste i en lägenhet, tycker ni?

Vad är ett måste i en lägenhet, tycker ni?
Detta var en frågande status jag ställde för några minuter sedan. Varför?
Kanske för att jag sitter här och tittar ut genom mitt lilla fönster och tänker "hur gick det här till?"
Sen jag fick min första lägenhet 2008, har jag varit bortskämd med stora ytor, balkonger mot kvällssolen, massa fönster och kök stora nog att göra kullerbytta i. Detta utan att betala några överdrivna summor i hyra. Jag kunde leva mitt livsnjutarliv på balkongen, dag som natt och framför allt kunde jag dra ner persiennerna då solen stod högt på himlen och störde.
Nu, här i Värmland har vi tak, vi har täta väggar, badkar, 2 fönster som ger oss luft om det blir för varmt och vi bor i ett familjevänligt område, men framför allt det var ju jag som skrev på pappret om att bo här i januari, så varför klagar jag då?
Kanske för det jag än inte nämnt, men kan säga så här: Inte ens mitt barn kan göra kullerbytta i "köket", skulle jag få för mig att bjuda hit folk, så får vi trängas och när mina föräldrar från Skåne och deras lilla hund är här och ska sova över blir det trångt och aningen ohållbart....Som sagt, varför klagar jag?

Förr levde ju familjer trångt, de hade nog knappast tid att tänka på samma saker som vi gör i dag. Vi tänker på det vi vill ha...och vad vi borde ha.
Vi vet att det går att bo trångt utan en balkong och dörrar som delar upp rummen, men vi vet också att vi då vandrar på varandras privata sfär och alla behöver vi ju få ha vårt eget, egentid, egenrum. En plats att få va i fred på och denna plats ska inte behöva vara toaletten.
Man dras in i moral frågor - Vad är bäst att tänka på, pengasparande och trångboende eller pengasparande och anpassat boende?
Ska man passa på när man har råd att bygga upp nått nytt och lagom, eller ska man spara och fortsätta trängas?
Ska jag vara glad för att vi har i alla fall ett badkar och vi båda gillar ju att plaska. Ska det förbli vår vardagslyx?
Jag passar på att fråga igen, vad tycker ni är ett måste i en lägenhet?

Inga kommentarer: