torsdag 18 mars 2010

Det vackraste jag har hört och skådat på länge..

Efter ett evigt tjat på Spotify:"Lyssna på Magnus Weideskog...." Första gången jag hörde den reklamen, blev jag irriterad. Nej inte mer sånt. Men när jag kände att jag sjöng med i "förlåt" så var det lika bra att lyssna på skivan och då menar jag lyssna ordentligt. Jag lyssnar och läser olika recensioner på nätet...Det känns som min bild av han är annorlunda.

För mig är han som en manlig version av Melissa Horn. De är i alla fall båda från vår huvudstad. Blivande 23 åringar. De är båda singer/songwriter med sina enkla instrument, magiska röster och personliga texter som nog kan få vem som helst att känna igen sig. Man har upplevt det de sjunger om, antingen dagligen eller när man minns tillbaka på sin ungdom. Båda två fångar blicken till skivomslaget, de har båda ett enkelt, men ändå så förtrollande ansikten.

Melissa Horn fångade mig direkt, jag var såld och håller hårt i min skiva "Säg ingenting till mig." Alla hennes låtar är ljuvliga popballader i nästintill visform. Hon ger bilden av sökandet på den stora kärleken, om att lämna någon man älskar och om det stressade livet i "En tid tillbaka."

Magnus Weideskog lena röst som passar våren perfekt. Vilken kvinna hade inte velat att hennes kärlek sjöng för henne?
Men, om man är singel, som jag blir texterna.....kärleksfulla men nästan lite för desperata, fast ibland är jag det också och då lyssnar jag gärna på "Somna bredvid mig" och minns tillbaka. Fast egentligen kan jag bara relatera till hans storhit "Förlåt" och "Lämna honom". Hans röst får 7 av 10 från mig, men det är mest för att han är så galet snygg och när han gör sina iTunes covers på youtube. Han är helt fantastisk på engelska och hans tolkningar på bland annat Lady gaga är helt magiska: http://www.youtube.com/watch?v=ASpPuZQAzbo I´m in love!


Varför var inte han med i melodifestivalen??

Inga kommentarer: